reklama

Kto vie, robí. Kto nevie, kibicuje.

Koncom minulého roka sme predstavili náš program pomoci rodinám. Namiesto vecnej diskusie či hľadaní spoločných riešení však od liberálneho tábora v opozícii počúvame len to, že pomôcť mladým rodinám s nájomným bývaním nepôjde.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (7)

Najnovšie sa takto predviedol Richard Sulík zo strany Sloboda a Solidarita. Poďme si teda povedať, v čom sa mýli.

Náš program stojí na niekoľkých základných pilieroch. Tie pomôžu širokej skupine ľudí na Slovensku, ktorí to naozaj potrebujú a na druhej strane pomôžu oživiť stagnujúcu ekonomiku a znižovať regionálne rozdiely.

Jedným z hlavných pilierov tohto programu je masívna výstavba štátnych nájomných bytov. Sme veľmi radi, že táto téma – ktorá je naozaj kľúčová pre pomoc slovenským rodinám – sa stala prakticky hlavnou (a zdá sa že aj jedinou) vecnou témou volebnej kampane. Teší nás, že po dlhých rokoch sa predvolebná kampaň zaoberá skutočnými potrebami ľudí a nie bezduchými politickými prekáračkami politikov.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Presne tento moment však ukázal a stále ukazuje absolútnu nepripravenosť a odbornú impotenciu slovenských politických strán. Politické programy liberálneho spektra totiž neobsahujú žiadnu relevantnú víziu ďalšieho rozvoja Slovenska, ktorá by bola pre ľudí zrozumiteľná a vedeli by sa s ňou stotožniť.

V hospodárskej oblasti táto bezduchosť až berie dych. Programy liberálneho spektra sa dajú označiť za kreslené knižky pre deti, ktorých tvorcovia určite nemohli byť pri ich tvorbe v stave riadiť automobil až po príručky pre účtovníkov, ktoré pre strom nevidia les.

Bežný človek sa však z týchto úsmevných knižočiek vôbec nedozvie, akých spôsobom mu ten či oný nápad pomôže s jeho každomesačným trápením pri delení jeho skromného príjmu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Dôsledkom tejto odbornej impotencie, neschopnosti viesť s nami bežnú odbornú diskusiu a z toho vyplývajúceho zdesenia, že namiesto toho, aby liberálny klub bol považovaný za nositeľa zmeny v krajine sa do tejto pozície dostáva konzervatívna strana, ktorú každý považoval doteraz za outsidera, je potom taktika, na ktorú boli títo kolegovia zvyknutí doteraz: vyliať na všetkých dookola plné vedro špiny a snažiť sa ich zosmiešniť.

V tejto súvislosti si dovoľujem poukázať na niektoré chabé pokusy tohto charakteru napríklad zo strany PS/Spolu, ktorí po dôkladnej analýze tejto témy prišli k záveru, že najväčšou slabinou nášho modelu je, že by naši prípadní partneri vo vláde nemuseli náš koncept podporiť. Z toho je každému zrejmé, že ide len o neúspešný pokus o spochybnenie nášho konceptu, ako pomôcť ľudom s riešením bytovej otázky.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Do tohto typu očierňovania a pokusu o zneistenie sa žiaľ pridal aj Richard Sulík vo svojom blogu v Denníku N. V tomto blogu sme sa dozvedeli, že pán Sulík má pocit, že vynašiel komasáciu či zlúčené stavebné a územné konanie.

Okrem toho vysvetlil, že štát nám je vlastne nanič a všetko je potrebné sprivatizovať a dať zdroje súkromným developerom, ktorí by nám na oplátku ako spoločnosti dali nájomné byty. Načrtnutý model financovania ukazuje absolútnu neschopnosť aplikovať medzinárodný štandard a až príliš pripomína Ficove nápady, kde chcel siahnuť na zdroje našetrené v dôchodcovských správcovských spoločnostiach.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Tento spôsob okrádania ľudí prostredníctvom developerov striktne odmietame a vôbec nám nevadí, že dôjde k poklesu cien bytov na trhu a následne k bankrotu niektorých developerských spoločností. S tým počítame!

V tomto kontexte si treba uvedomiť, že kým náš tím ľudí participoval na najväčších stavebných projektoch v strednej Európe či už vo forme projekcie, inžinieringu až po realizáciu stavieb, pán Sulík predával kopírky. Tento rozdiel je v našich prístupoch a reálnosti našich zámerov zrejmý.

Pre úplnosť si dovolím zopakovať, že program výstavby štátnych nájomných bytov Hnutia Sme Rodina je postavený na finančnom modeli, ktorý počíta s vyčlenením Štátneho Fondu Rozvoja Bývania z okruhu verejných financií v súlade s metodikou ESA 2010. Týmto dôjde k premene štátneho fondu na verejnú korporáciu v súlade s čl. 1.34 metodiky.

Následne emisiou dlhopisov – ktoré musia byť opreté o finančne návratný projekt výstavby a následného prenájmu bytov - dokáže pokryť náklady na výstavbu potrebného množstva bytov. Náš projekt tým pádom nie je limitovaný množstvom zdrojov, ale produkčnou kapacitou výroby modulových bytov.

Finančné podmienky sú postavené na 40-ročných dlhopisoch s 2 % výnosom p.a. (teda na strope emisií dlhopisov, ktoré emituje v posledných rokoch ARDAL). Len pre porovnanie, veľké korporácie na Slovensku sa dnes bežne financujú za úrok pod 1 %.

Čo sa týka procesu implementácie – a teda výstavby, sme si samozrejme vedomí toho, že bude potrebné vykonať niektoré legislatívne úpravy (zahŕňajúce zrýchlenie a zjednodušenie celého procesu prípravy).

Toto sú však technické opatrenia, ktoré nie sú predmetom volebného programu (vízie pre rozvoj spoločnosti), ale tvoria súčasť plánu implementácie. Na toto všetko náš model samozrejme pamätá (keďže je to odvetvie, kde sa pohybujeme mnoho rokov a presne rozumieme úskaliam).

Na rozdiel od našich oponentov však uvažujeme o výstavbe nájomných bytov ako o infraštruktúrnom projekte a preto staviame aj prípravu a realizáciu projektu na regulačnej sile štátu a nedívame sa naň ako malý a stredný podnikateľ (čo je príklad Richarda Sulíka).

Ak ide o zamestnancov potrebných na realizáciu tohto zámeru je potrebné si uvedomiť, že Slovensko sa dostáva do fázy ekonomického cyklu, kde slovenskí zamestnanci začnú prichádzať o prácu na jednej strane z dôvodu poklesu objednávok, ktorému už dnes priemysel čelí a na strane druhej z dôvodu postupujúcej automatizácie.

Náš zámer vytvára priestor na tvorbu pracovných miest pre ľudí najmä v regiónoch Slovenska, kde sa tieto negatívne ekonomické vplyvy na zamestnanosť prejavia najskôr. Rozhovory so zástupcami slovenských podnikateľov a osobitne priemyslu, ktorí hodnotia náš zámer ako vysoko profesionálny, nám tieto naše predpoklady potvrdzujú.

Dôsledkom kombinácie uvedených faktorov je zníženie ceny mesačného nájomného o 40 % po jeho súčasné trhové hodnoty a to bez použitia štátnej dotácie (s výnimkou pozemkov).

Na záver si ešte dovolím poznamenať, že sme si stabilitou a reálnosťou svojho zámeru takí istí, že ako jediný politický subjekt na scéne sme boli ochotní dať do volebného programu konkrétne nájomné za byt v jednotlivých regiónoch Slovenska (keďže zámer máme detailne rozpracovaný).

Touto cestou chcem zároveň ponúknuť Richardovi Sulíkovi možnosť kedykoľvek a kdekoľvek sa stretnúť jednak vo forme duelu, prípadne vo forme osobnej konzultácie, kde mu uvedený projekt výstavby štátnych nájomných bytov vysvetlím tak, aby to určite pochopil.

Štefan Holý

Štefan Holý

Bloger 
  • Počet článkov:  9
  •  | 
  • Páči sa:  2x

Podpredseda Vlády SR pre legislatívu a strategické plánovanie.V minulosti som pôsobil ako advokát a podnikateľ.Celoživotne sa venujem financiám a rád rozmýšľam o tom, ako robiť veci lepšie a prospešnejšie pre všetkých. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu